|
Study the list of words and phrases to speak on the contents of your Master’s Research /University degree work.
Предмет исследования
| study, investigate, examine, analyze, consider, deal with, describe, discuss, outline
The investigation deals with the nature of DNA.
The author/the paper studies some physiological effects.
The case of the thin crystals is analyzed.
| изучать, исследовать, рассматривать, анализировать, описывать, обсуждать, кратко описывать
| obtain, determine, find, establish
Preliminary data have been obtained.
The existence of two levels has been established.
| получать, определять, находить, устанавливать
| derive equation/formulae
produce a compound/substance
| получать уравнение/ формулу/соединение/вещество
| calculate, compute, estimate, evaluate, measure
The energy of Stark sublevels has been calculated.
The intensity of living organisms in the lake Ontario was computed.
The pulse intensity has been estimated.
The system performance was evaluated.
| вычислять, подсчитывать,оценивать, измерять
| develop method, technology, device
| разрабатывать метод, технологию, прибор
| design device, scheme
| проектировать прибор, схему
| construct, fabricate,create
| изготовлять, создавать, строить, сооружать
| собирать прибор
| assemble device
| solve problem, equation
| решать задачу, уравнение
| make, carry out, perform experiment/study/work
| проводить/делать/ставить опыт/изучение/работу
| Цель, назначение исследования
| The aim (object, purpose, task) of the study is to determine (test, establish, measure, describe, explain)… .
The study is intended (designed) to establish temperature dependence.
| |
Методы исследования
| method, technique, procedure, approach
| метод исследования
| Technique
| метод, способ, методика, техника проведения опыта
| Procedure
| метод, прием, процедура,операция
| apparatus, instrument, equipment
| прибор
| approach to
| метод, подход, рассмотрение
| device, apparatus, equipment, construction, set, set up
| приспособление, устройство
| set, set up, apparatus
| установка
| Область применения
| use, employ, apply to, utilize
| применять
| be used (employed, applied to, utilized)
| использовать
| find use, find (have) application, be applicable
| находить применение
| Результаты исследования
| give/provide/report/check/test/verify/treat/sum up/search for/find/extend to… result/findings/data/evidence/fact
| Получать/распространять на результат/данные/находки/доказательства/ свидетельства/факт
| The results obtained can be: simple, complicated, accurate, exact, excellent, good, satisfactory, preliminary, final, important, contradictory, convincing
| полученные результаты могут быть: простыми, сложными, точными, хорошими, удовлетворительными, предварительными, окончательными, существенными, противоречивыми, убедительными
| The results: show, indicate, demonstrate, confirm, verify, support, favour, contradict, prove
| результаты: дают, показывают, объясняют, подтверждают, поддерживают, говорят в пользу, противоречат, опровергают, доказывают
| Выводы, заключения
| conclude , make/draw/reach a conclusion, come to a coclusion that…, it is cocluded that…, lead to a conclusion, make it possible to conclude that, it may be noted/stated that
| приходить к заключению/выводу, делать заключение относительно, приводить к заключению, давать возможность заключить, что…, на основании полученных результатов приходить к выводу , что…, можно отметить , что…
|
Прилагательные, характеризующие способ, методику,
приспособление, прибор:
main, chief, basic, principal, general, additional, modern, current, up-to-date, out-of-date, usual, conventional, unconventional, important, valuable, satisfactory, useful, convenient, appropriate, reliable, sensitive, exact, rigorous, accurate, crude, direct, straightforward, indirect, effective, elaborate, efficient, expensive, versatile, valid, adequate, promising, perspective, improved, modified
Существительные feature, characteristics, peculiarity могут определяться прилагательными important, main, chief, basic, essential, remarkable, distinguished, notable, specific, characteristic, peculiar
Предмет исследования дает, создает, производит, обеспечивает give, produce, provide, yield, create, generate
Метод, прибор, вещество может: can, be capable of, allow, permit, enable, make it possible
Оценка:иметь, обладать, давать достоинства, преимущества /have, present, offer advantage/s, merit
Advantageопределяется следующими прилагательными fundamental, chief, main, great, important, essential, marked, obvious, distinct, certain
IV. SPEAKING
5. Think of your research and say:
ü One or two sentences which provide the key background to the research
ü A sentence which states your research question
ü A sentence which presents your hypothesis
ü Two or three sentences outlining the main methods used
ü One or two sentences presenting the key results
ü A sentence which states the key implication of your findings
V. WRITING
Write a short project summary of about 150 words for your research. Use the vocabulary in Ex.4 and instructions (1-6) below.
1. State the aims of your research
2. Define what the problem is
3. Explain why your topic is worth researching
4. Say what the expected outcomes of the research are
5. Outline the procedures you will follow
6. Outline how you will limit your investigation
VI. DO IT YOURSELF
Prepare a presentation of your research.
GRAMMAR REFERENCE
Справочник служит грамматической базой для работы по данному пособию и представляет основные структуры английского языка характерные для устного и письменного общения. Выделяются формальные признаки, которые образуют «грамматический каркас» текста и способствуют адекватному пониманию смысла. Кроме того, предлагаемый материал помогает грамматически корректно организовать устное высказывание.
Суффиксыипрефиксы
Суффиксы
| Префиксы
| Существитель-ные/имена кто? что?
| Прилагательные/ свойства имен какой?
| Глаголы/ действия
что делать?
| Наречия/
свойства действия
как?
| Отрицатель-ное/противо-положное значение
|
Прочие
| Лицо,представи-тель националь-ности,профессии
-er, or
-ist
-ess
-ant, ent
-ian, -an
Название науки:
-ics
-y
Абстрактные понятия:
-ing
-ism
-ness
-age
-ance, -ence
-al
-dom
-hood
-t, -ty, -ity
-ment
-ation, - tion
-sion, ion
-ship
-th
Уменьшитель-ные формы:
-ling, ie/y
-let
| Наличиекакого-либо качества или свойства:
-able, -ible
-al
-ant, -ent
-ary, -ery
-ivy
-ic
-ous
-y
-ful
-some
-en
-like
-proof
-fold
Отсутствие качества:
-less
Национальная принадлеж-ность, слабая степень качест-ва:
-ish
Национальная принадлеж-ность:
-ese
| -te
-en
-fy, ify
-ize, -ise
| Направле-ние:
-ward
-wards
Характер действия:
-wise
-ly
| un-
im-
in-
ir-
il-
dis-
mis-
non-
de-
anti-
contra-
| over-
super- сверх
ultra-
re- пере
co- со
inter- между
pre- перед
post- после
under- недо
sub- под
ex- бывший
semi- полу
multi- много
extra- вне
en- делать
super- большой
intra/intro-внутрь
neo- новый
pro- поддержи- вающий
| .
Окончания:
boys, boxes существительные множественного числа
-(e)s
asks, teaches глагол (сказуемое) Present Simple 3-е лицо единственное число
-‘s the boy’s box существительное в притяжательном падеже (чей?)
asked глагол (сказуемое) Past Simple спрашивал
-ed
asked глагол (несказуемое) Past Participle: –нный /-тый/-мый спрошенный
-ing asking глагол (несказуемое) Present Participle: –щий, -ая
спрашивающий,спрашивая
Не нашли, что искали? Воспользуйтесь поиском по сайту:
©2015 - 2024 stydopedia.ru Все материалы защищены законодательством РФ.
|