Сделай Сам Свою Работу на 5

Основные суффиксы существительных





 

Часть речи Суффикс Основное значение Примеры Перевод
глагол -er; -or действующее лицо или механизм, производящий действие reader visitor читатель, посетитель
глагол -ion -tion -ation процесс, название действие, состояние revolution solution революция, раствор
глагол -ment результат действия equipment оборудование
глагол -ing процесс, действие, состояние reading чтение
глагол -ance -ence абстрактное значение resistance existence сопротивление, существование
глагол -ant -ent принадлежность к профессии assistant student ассистент, студент
глагол -al состояние approval одобрение
сущ-ное -hood состояние childhood детство
сущ-ное -ship состояние friendship дружба
сущ-ное -ian профессия technician техник
сущ-ное -ics название науки physics физика
сущ-ное -ist последователь учения communist darwinist коммунист, дарвинист
сущ-ное -ry абстрактное значение slavery рабство
сущ-ное, прилагат. -dom состояние, качество freedom свобода
сущ-ное, прилагат. -ism учение, теория, направление, качество heroism героизм
прилагат. -ty качество, состояние legality легальность
прилагат. -ness качество, состояние softness мягкость
прилагат. -th(t) качество width ширина

Основные суффиксы прилагательных



 

Часть речи Суффикс Основное значение Примеры Перевод
глагол -ant -ent наличие качества, свойства resistant   competent сопротивляю-щийся компетентный
глагол -ive наличие качества, свойства creative созидательный
глагол существ-ное -able -ible способный ч-л сделать, испытывающий действия countable поддающийся счету
сущ-ное -al наличие качества electrical электрический
сущ-ное -ic наличие качества economic экономический
сущ-ное глагол прилагат. -ary (-ory) наличие качества, свойства customary принятый, обычный
сущ-ное -y наличие качества risky рискованный
сущ-ное -ful наличие качества successful успешный
сущ-ное -ous наличие качества laborious трудный
сущ-ное -less отсутствие качества useless бесполезный
сущ-ное, прилагат. -ish наличие признака в слабой степени childish детский

 



Основные суффиксы глаголов

 

Часть речи Суффикс Примеры Перевод
прилагательное -fy, -ify to intensify усиливать
существительное -ate, -ute to indicate указывать
прилагательное, существительное -en to hasten спешить
существительное -ize, -ise to advertise рекламировать

 

Основные суффиксы наречий

Часть речи Суффикс Примеры Перевод
прилагательное -ly cheaply дешево
существительное предлог -ward(s) homeward(s) к дому

 

Таблица префиксов

Префиксы с отрицательным значением

 

Префикс Значение Примеры Перевод
un- отрицание unofficial неофициальный
dis- отрицание disapprove не одобрять
non- отрицание non-essential несущественный
in- отрицание incomplete неполный
in-, il (перед l) отрицание illegal незаконный
in-, ir (перед r) отрицание irresolute нерешительный
in-, im (перед m,p) отрицание immobile impossible неподвижный невозможный

 

Префиксы с разными значениями

 

Префикс Значение Примеры Перевод
anti анти-, противо- antiaircraft противовоздушный
semi полу- semi-circle полукруг
de- противоположность действия to decontrol освобождать от контроля
mis- неправильно, неверно to mislead вводить в заблуждение
out- вне ч-л (пере-, вы-) out-patient амбулаторный больной
over- сверх, чрезмерно to overcharge назначать чрезмерную цену
under- недостаточно, недо-, ниже нормы to undercharge назначать слишком низкую цену
pre- перед, ранее, до prewar довоенный
post- после postwar послевоенный
multi- много, мульти- multi-colour многокрасочность
re- снова, заново, пере- reconsider пересматривать
sub- суб-, под-, ниже subdivision подразделение
co- со-, общность действия co-author соавтор
inter- между, взаимно intertown междугородный
ex- экс-, бывший ex-champion бывший (экс) чемпион
super- сверх- superprofit сверхприбыль
ultra- ультра-, сверх- ultra-short ультракороткий

 



ПРИЛОЖЕНИЕ 3

Аннотирование статей

Plan Expressions to be used:
  1. The title of the article   The article is headlined (titled) The headline (title) of the article I have read is...
  2. The author of the article, where and when the article was published   The author of the article is… The article is written by… It is (was) published in 1987, by… It is (was) printed on the front page (on page 2, on the back page, at the top of the front page, in the text-book, in the magazine…)
  3. The main idea of the article   The main idea of the article is The article is about The article is devoted to The article deals with The article touches upon The purpose of the article is to give the reader some information about (on) The aim of the article is to provide the reader with some material (data) on
  4.The contents of the article   The article/text consists of … paragraphs. The author starts by telling the reader that… The author writes (states, stresses, thinks, points out ) that… The article describes how… The article gives us the vivid description of .. Further on the author reports (says)… In conclusion … In the last part / paragraph / passage of the text the author appeals to / attracts our attention to… The author comes to the conclusion that...
  5. Your opinion of the article   I found the article interesting ( important, dull, of no value, of great value, too hard to understand, instructive, to be worth reading) I recommend it to … It can be recommended for … (students, children, …)

 

ПРИЛОЖЕНИЕ 4

План презентации проекта

«My being a philologist (a publisher) is very important»

  Plan Useful language
Greeting -Good afternoon, everybody. I’m glad to see you all at presentation of my project. -I’m so pleased that you’ve come to listen to my project this morning. I hope you’ll like it. I’d like to welcome you to my talk today.
Introduction   - I’d like to introduce me to those who don’t know me. (My name is …. I’m a student of the second course of the Philology faculty. I’m going to specialize in …or… My future profession will be an editor… or I’m going to make my career in the field of …
Overall purpose   -The topic of my presentation today is … - The subject of my presentation is … - Today I’m going to speak about my place in this world… - The aim of my presentation today is to tell you about my views on the life and my future career.
Main part. My being a philologist (an editor) is very important.(Topics to be discussed: - my today status; - my preferences in jobs; - the inventory of my skills and qualifications; - my experience; - my ambitions in this life   1. Let me start with… 2. I will commence the main part with the quotation / proverb / words / description / example / etc. 3. Now I’m going to pass over to my second point connected with… 4. I’d like to point out / stress / underline / consider / explain / characterize / draw your attention to / emphasize / etc… 5. Now I’d like to …/ let me pass over to / my next point to speak about is … 6. It should be noted that … 7. It’s very important to notice that … 8. It’s worth saying that … 9. I won’t boast but … 10. The last point I’d like to attract your attention to is …
Conclusion   - In conclusion I’d like to say that… - So, my concluding point is … - That’s all I wanted to say about - Thank you for attention. If you’ve got some questions you’re welcome.
Linking words, useful phrases   - Personally I believe / think / regard / assume that… - In my view / in my opinion / to my mind - Firstly / secondly / thirdly / finally / last but not least - Moreover / what is more / in addition to this / besides - Apart from / furthermore / to crown it all - Obviously / it’s clear that / to tell the truth - I won’t boast, but / I’m sure that / I guess that -For example / for instance - As a general rule / mainly / actually - It’s a well-known fact that / It’s a general truth that / it’s popularly believed that - Nevertheless / however / on one hand / on the other hand / - In spite of / despite the fact that

 

ПРИЛОЖЕНИЕ 5

Как написать рецензию

I. Introduction background: title of book, author, type of a story, place and time of publishing, main characters.

Useful language:

- The book is titled … (or The title of the book is…)

- The book is written by… (or The author of the book is…)

- The book / story is published in … (or It is printed and bound in…)

- It is a love story, a thriller, a whodunit, a good piece of fiction, etc…

II. Main Body. It consists of two paragraphs: one- about main points of the plot (in chronological order), and another - should include general comments on the plot, the main characters, etc.

Note: It shouldn’t reveal the end of the story to the readers!

Useful language for paragraph one:

o The story concerns … - The plot reaches its climax …

o The plot centers on … - The plot has an unexpected twist to …

o The plot starts with … - The plot is rather unconvincing …

o Then, there goes a series of unbelievable coincidences …

Further on, the main characters turn out to be ….

Useful language for paragraph two of main body:

o It’s a high-action drama…

o It’s a rather long and unbelievable story…

o It will have you on the edge of your seat…

o It is a skillfully / poorly written story;

o The characters and situations are imaginary;

o Some episodes can’t bear any relations to any of actual happenings;

o It’s fun to watch…

III. Conclusion. You may recommend or not recommend the book. Give your reasons to support your recommendations.

ОГЛАВЛЕНИЕ

 

Контрольные работы для студентов I курса ……………………………… 3

Контрольные работы для студентов II курса ……..………………….….. 27

Контрольные работы для студентов I курса …………………………….. 38

Контрольные работы для студентов II курса ……..…………….……….. 53

Контрольные работы для студентов II курса ……..…………….……….. 64

Приложения …………………………………………………………..………… 76

 








Не нашли, что искали? Воспользуйтесь поиском по сайту:



©2015 - 2024 stydopedia.ru Все материалы защищены законодательством РФ.