Сделай Сам Свою Работу на 5

Обучение рецептивной грамматике





IV курс, факультет английского языка

Фрагмент урока для 10 класса (углубленный уровень)

Обучение рецептивной грамматике

Тема/проблема:Music in Our Life.

Речевые функции: expressing supposition, want and desire; giving permission; expressing someone’s ideas

Практическая цель: Формирование рецептивного грамматического навыка (Complex Object)

Образовательная цель: Знакомство с различными популярными музыкальными группами Великобритании, расширение лингвистического кругозора

Воспитательная цель: Воспитание культуры взаимоотношений сосверстниками на уроке

Развивающая цель: Развитие способности к предвосхищению структуры фразы по формальным признакам, развитие языковой догадки, а также механизмов зрительной памяти

Сопутствующие задачи: Совершенствование лексических навыков говорения, развитие навыков чтения.

Оснащение:

q Учебник английского языка для X – XI классов школ с углубленным изучением английского языка / В.Н.Богородицкая, Л.В.Хрусталева. – 4-е издание. – М.: Версия, 2003.

q Давайте обсудим. Учебное пособие для школ (классов) с углубленным изучением англ. языка (9 – 10 кл.) – Мн.: Вышэйшая школа, 1998.



q Настольная книга преподавателя иностранного языка: Справ. пособие/ Е.А.Маслыко, П.К.Бабинская, А.Ф.Будько и др. – Мн.: Высш шк.,1992.

q Раздаточный материал с текстами.

q Таблицы с грамматическим материалом.

 

Этап Задача этапа Содержание Время
Teacher Pupils
Начало урока Введение в атмосферу иноязычно-го общения – Good morning friends! Glad to see you again. How are you today? You look so fresh and energetic! Is it music that makes you so? – Do you listen to the music when you get up? – What kind of music do you listen to in the morning? Why?  
Совершен-ствование лексич. навыков говорения по теме «Music» – Тоday we are going to continue our talk about music. Let’s discuss your preferences in music. – I suggest you to exchange information about your favourite kind of music with your classmates in order to make up the list of the most popular styles among the people of your age. – Wonderful, you have quite different preferences. And how would this list look like if it was conducted among your parents? Why do tastes differ?   Проверка д/з. Ranking information   Problem solving        
Работа с текстом Совершен-ствование навыков чтения – Now I’d like you to split up into 3 groups. Each group will get a part of a text. This text is about famous classical composers Handel and Britten. Your task is to read the part attentively and prepare a short summary. And now exchange your summaries and make up the whole text. Уч-ся делятся на 3 группы.     Jigsaw reading    
Введение грамматической cтрукту-ры Complex Object Формирование знаний и первичных умений распознавания грамм. структуры в письмен-ном тексте – Let me pay your attention to one of the sentences that is marked in the text. How would you translate it in Russian? В тексте выделено предложение с Complex Object. The construction that is used here is called Complex Object and the sentence with this construction is translated as a subordinate objective clause. – Let’s analyze how it is formed. COMPLEX OBJECT NOUN + (TO) INFINITIVE PRONOUN IN OBJECTIVE CASE   – There are some more examples. Let’s analyze them in the same way: 1. I hate her to come home late. 2. I saw my friend cross the street. 3. She makes me drink milk. Etc. – You see that in some cases Complex Object is used without particle to. What are these cases? Let’s analyze together. – So you see that Complex Object is used after: ▪ the verbs of supposition: to consider, to think, to believe, to expect. To inf. ▪ the verbs of wish: to want, to wish, to like. To inf. ▪ the verbs of perception: to see ,to watch, to hear.To inf. ▪ the verbs: to let, to make. To inf.   – And now my friends can you tell me where the usual place of Complex Object in a sentence is? So let’s make a scheme of the sentence with Complex Object and let’s do it in Russian. E.g. We believe him to be a talented scientist.   That is:     Учащиеся сами формулируют правило образования Complex Object. Записывают схему на доске.            
    Порядок слов предложения с оборотом Complex Object подлежащее + сказуемое + дополнение + Infinitive
               
 
       
 
 




глагол - переводится переводится

характеристика подлежащим сказуемым

           
   
   
 



 


дают главное предложение придаточного предложения

Cxeма составляется всем классом или в группах под руководством учителя. По ходу составления схемы учитель обращает внимание на место Complex Object в предложении.

Тренировка грамматической структу-ры Формирование рецептив-ных грамматических навыков распознавания Complex Object в письмен-ном контексте – Look through the following sentences and underline Complex Object: 1. Longfellow considered music to be the universal language of the world. 1. She expected her daughter to be a great pianist. 2. I expect him to understand our problem and help us to solve it Etc.   – Read and compare: 1. I expect that she will inviteme to the concert. – I expect her to invite me to the concert. 2. I know that he isa great musician. - I know him to be a great musician. 3. I expected that she would behavequite differently. – I expected her to behavequite differently. Etc.   – Rephrase the following sentences using Complex Object: E.g. I did not expect that my brother would forget to send her flowers. I did not expect my brother to forgetto send her flowers. 1. He knows that my mother is a very kind woman. 2. I know that your uncle is a very clever mathematician. 3. I expected that she would participate in the performance. Etc. – Match the parts of the sentences and join them: Part A Part B 1. I know her … A .to make noise. 2. My mother always B. to be a very makes me… clever woman              
    3. The teacher wants her C. eat the soup pupils 4. I hate the children D to be a very talented singer.    
Конец урока Подведе-ние итогов урока, коммента-рии, сообщение д/з. – Thank you very much for your work. Today we have learnt about your likes and dislikes in music, started to train a new grammatical phenomenon. I enjoyed your participation. Your task for the next lesson would be to translate sentences from Russian into English using Complex Object. (Cards)      
           

 

 








Не нашли, что искали? Воспользуйтесь поиском по сайту:



©2015 - 2024 stydopedia.ru Все материалы защищены законодательством РФ.